همشهری آنلاین: امام جمعه موقت تهران انقلاب اسلامی ایران را ثمره دوران خودسازی امام خمینی ( ره ) و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را شخصیتی استثنایی در تاریخ دانست و عظمت و شخصیت امام راحل را ناشی از دوران خودسازی ایشان توصیف کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ‌آیت‌الله جنتی تاکید کرد: همه افراد منصف اذعان دارند که وجود امام در مدت کوتاهی چنان تأثیری بر مردم گذاشت که در حادثه پانزده خرداد مردم از جان و مال خود گذشتند و علیه رژیم ستمشاهی وارد صحنه شدند.

دبیر شورای نگهبان ادامه داد: پس از دستگیری و تبعید امام و شهادت مبارزان در حادثه ۱۵ خرداد، علاقه مردم به امام و آرمانهای ایشان نه تنها فروکش نکرد بلکه شعله ورتر شد و امام از راه دور انقلاب را رهبری کرد و به ثمر رسانید.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه خطبه دوم با تشریح روند پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: انقلاب ایران انقلابی مردمی به معنای خاص بود و همین ویژگی انقلاب توانست توطئه های زیادی را خنثی کند.

آیت الله جنتی به توطئه حذف ولایت فقیه در روند تصویب قانون اساسی اشاره کرد و گفت: امام به شدت در مقابل این توطئه ایستاد و ولایت فقیه را رکن انقلاب دانست و با همه افکار ضد ولایت فقیه مخالفت کرد.

وی با اشاره به لزوم ادامه اصل ولایت فقیه برای حفظ انقلاب گفت: امام برای مسئله جانشینی خود اهمیت ویژه ای قائل بود تا حدی که کسی را که احتمال می رفت جایگزین ایشان شود خلع کرد و ولایت فقیه را به کسی سپرد که حافظ واقعی این اصل مهم انقلاب باشد و به این ترتیب بود که مجلس خبرگان هم آیت الله خامنه ای را به رهبری نظام جمهوری اسلامی برگزید.

امام جمعه موقت تهران به تجاوز دشمن بعثی به ایران اشاره کرد و در خصوص درایت امام در اداره جنگ گفت: خرمشهر با یک پیام امام آزاد شد و این ثابت می کند مدیریت ایشان در اداره جنگ فراتر از تصور بود.

وی در خطبه‌های تهران، به ویژه از نمایندگان مردم خواست درباره گرایش نداشتن به فرهنگ غرب، ظلم ستیز بودن، کمک به محرومان و عدالت طلبی به پیام مقام معظم رهبری تأسی کنند که مانند نسخه شفابخش برای دوری از هر بلایی است.

خطیب جمعه تهران همچنین در ادامه ، نتیجه ایستادگی نظام و ملت را در برابر زورگویی و سلطه جویان، به ثمر رسیدن بیشتر اهداف کشور در بحث انرژی هسته ای دانست که با وجود تحریم ها به دست آمده است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به موافقتنامه پیشنهادی امریکا به عراق، با تشکر از موضع اصولی و شجاعانه آیت الله سیستانی مبنی بر اینکه ، تا زنده ام نمی گذارم این موافقتنامه امضا شود، گفت: مردم عراق نیز به امضای این موافقتنامه رضایت نمی دهند چرا که این موافقتنامه می خواهد حکومت مردمی را حذف و حکومت امریکایی را جایگزین آن کند؛ نظیر آنچه در حکومت شاه شاهد بودیم.

وی افزود: اگر حکومت عراق هم بخواهد ویژگی مردمی بودنش را حفظ کند نباید به امضای این موافقتنامه تن دهد.

آیت الله جنتی گفت: حتی مصلحت امریکا هم این است که از عراق خارج شود و اجازه دهد مردم عراق بر امور خودشان حاکم باشند.

امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نماز نیز با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) پس از ارتحال پدر بزرگوارشان، آینده را خوب پیش بینی کردند و به همین سبب در برابر ظلم آرام نگرفتند.

آیت الله جنتی افزود: دشمنان فاطمه (س) نمی خواستند کلمه توحید اعتلا پیدا کند و پیامبر گرامی اسلام (ص) را نیز با همین انگیزه آزار می دادند.

خطیب جمعه تهران با اشاره به مشکلاتی که در زمان حیات پیامبر (ص) بر اهل بیت وی روا شد گفت: در این شرایط بود که حضرت فاطمه زهرا (س) به سیده النساء العالمین ملقب شدند.

وی با اشاره به عظمت والای حضرت زهرا (س) گفت: با اینکه در قرآن کریم حضرت مریم در ردیف انبیا قرار داده شده است اما حضرت زهرا برتری فوق العاده ای بر حضرت مریم داشتند.

آیت‌الله جنتی افزود: کسی که شوهری چون پیامبر، همسری چون حضرت علی و فرزندانی چون حسنین و دیگر ائمه دارد، باید هم چنین مقامی داشته باشد.

وی مقامات حضرت زهرا را عمدتا مربوط به صبر و عبادت ایشان دانست و گفت: حضرت زهرا (س) نمونه کامل انفاق بودند.

خطیب جمعه تهران با اشاره به روزهای پایانی عمر پیامبر اکرم (ص) و سخنانی که میان ایشان و حضرت زهرا (س) رد و بدل شد گفت: تنها سخنی که در این شرایط توانست حضرت زهرا را آرام کند، مژده پیامبر مبنی بر این بود که حضرت زهرا نخستین کسی است که به پیامبر می پیوندد.

وی با اشاره به ظلم‌هایی که پس از رحلت پیامبر اکرم بر حضرت زهرا روا شد افزود: حضرت زهرا در این شرایط به فکر اسلام، زحمات پیامبر و در اندیشه آینده علی و اولادش بود.

آیت‌الله جنتی در پایان سخنانش در خطبه نخست به گوشه‌ای از وصایای حضرت زهرا (س) به حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: شهادت حضرت فاطمه در جوانی و سقط محسن شش ماهه بر مظلومیت این بانوی فداکار جهان افزوده‌است.

آیت‌الله احمد جنتی در بخش دیگری از سخنانش تشکیل مجلس هشتم را به نمایندگان و مردم تبریک گفت و از آنان خواست منشور و پیام مقام معظم رهبری را نصب العین خود قرار دهند.

کد خبر 54102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز